НВК

НВК

Поради батькам

Фізкультурні паузи під час приготування уроків удома

Батькам неодноразово доводилось зустрічатися з ситуацією, коли дитина під час приготування уроків удома протягом години і більше не може рішити задачу з математики, запам’ятати тричі прочитаний текст, написати правильно букви і цифри. Причин тут багато, та найголовніша з них – втома від одноманітної діяльності.
Головне завдання фізкультурних пауз, як і фізкультурних хвилинок, – повернути втомленій дитині працездатність, увагу, зняти м’язове і розумове напруження, попередити порушення постави.
Перед початком проведення паузи необхідно добре провітрити кімнату, приготувати все необхідне (спортивний костюм, спортивне взуття, дрібний спортивний інвентар і т. п.)
Фізкультурна пауза відрізняється від фізкультурних хвилинок змістом і тривалістю. Фізкультурні паузи тривають 5-10 хв і виконуються після 45-60 хв навчальної роботи. До комплексу фізкультурної паузи входять фізичні вправи, які будуються за тим самим принципом, що й фізкультурні хвилинки, але кількість їх збільшується до 5 -7.
Комплекс вправ фізкультурної паузи можна виконувати сидячи на кріслі за столом, стоячи біля крісла або стола, на килимі в центрі кімнати або на відкритому повітрі біля дому.
Починається фізкультурна пауза з вправ на потягування; потім виконують нахили і повороти тулуба, присідання, поєднання рухів рук і ніг; закінчується розслабленими рухами рук з глибоким диханням. Темп повільний і середній.
Добре, коли фізкультурна пауза супроводжується музикою, це є додатковим фактором відпочинку дітей.
Ефективність впливу фізкультурної паузи на розумову працездатність і збереження здоров’я дітей залежить від правильно складених комплексів і умінь учнів виконувати їх під час приготування уроків удома. Завдання вчителя фізичної культури розучити з учнями такі комплекси і сформувати уміння виконувати їх у відповідних умовах.

Орієнтовані комплекси фізкультурної паузи

Для учнів 1 класу. Вправи виконуються сидячи за столом.
1. В. п. – сидячи за столом, руки на столі. 1-2 – руки вперед-вгору, подивитись на них, прогнутись і потягнутись (вдих); 3-4 – в. п. (видих). Повторити 4-6 разів у повільному темпі. Руки не згинати, долоні в середину.
2. В. п. – сидячи за столом, руки за голову. 1 – поворот вліво (видих); 2 – в. п. (вдих); 3-4 – те саме в другий бік. Повторити 3-4 рази в кожний бік. Сидіти за столом із зімкнутими в колінах. Повертаючи тулуб, ноги з місця не зрушувати.
3. В. п. – сидячи за столом, руки на пояс. 1 – нахил вправо, ліву руку вгору (видих); 2 – в. п. (вдих); 3-4 – те саме в другий бік. Повторити 4-6 разів у середньому темпі. руки не згинати, нахилитися вбік, дивитись і повертати голову в сторону нахилу.
4. В. п. – сидячи на кріслі, боком до столу, ноги прямі, одна рука спирається передпліччям на стіл, друга на спинку крісла. 1 – зігнути ліву ногу; 2 – випрямити вперед; 3 – зігнути; 4 – в. п.; 4-8 – те саме правою ногою. Повторити 4-6 разів кожною ногою.
5. В. п. – сидячи на кріслі, руки на столі. 1-2 – стати в положення основної стійки, руки вгору; 3-4 – в. п. Повторити 4-6 разів.
Для учнів 2 класу. Вправи виконуються стоячи біля крісла.
1. В. п. – стоячи лівим боком до спинки крісла, ліва рука на спинку крісла, права на пояс. 1 – крок правою, права рука вгору; 2 – в. п.; 3 – крок вправо ,нахил вліво, права рука вгору; 4 – в. п.; 5-8 – те саме, стоячи правим боком до спинки крісла. Повторити 4-6 разів у кожну сторону.
2. В. п. – те саме. 1 – присід, права рука вперед; 2 – в. п.; 3-4 те саме, стоячи правим боком до спинки крісла. Повторити 4-6 разів у кожну сторону.
3. В. п. – стоячи обличчям до спинки крісла, руки на спинку крісла. 1 – мах лівою ногою в сторону; 2 – в. п.; 3-4 – те саме другою ногою. Повторити 4-6 разів кожною ногою.
4. В. п. – стоячи обличчям до спинки крісла на відстані кроку, руки на спинку крісла. 1-2 – нахил вперед (руки прямі, спина пряма); 3-4 – в. п.; 5-6 – нахил назад (таз вперед, руки прямі); 7-8 – в. п. Вправа виконується в повільному темпі. Повторити 4-6 разів.
5. В. п. – те саме. Біг на місці в середньому темпі 8-10 секунд. Після бігу перейти на ходьбу на місці.
Для учнів 3 класу. Вправи виконуються стоячи на килимці в центрі кімнати.
1. В. п. – вузька стійка. 1-2 – дугами руки вгору, стати навшпиньки, потягнутися, пальці рук розставити силою, глибоко вдихнути; 3-4 – дугами вперед руки вниз, опуститися на всю ступню, видихнути. Повторити 6-8 разів
2. В. п. – стійка ноги нарізно, кисті стиснуті в кулак. 1 - поворот тулуба вправо, енергійно розвести руки в сторони, пальці випрямити; 2 – в. п.; 3-4 – те саме в інший бік. Повторити 4-6 разів у кожну сторону.
3. В. п. – стійка ноги нарізно, руки на пояс. Нахили голови вперед і назад, повороти – вліво і вправо. Виконати по 6 нахилів і поворотів. Рухи головою виконуються в повільному темпі з максимальною амплітудою.
4. В. п. – вузька стійка. 1-2 – присід, руки вперед; 3-4 – в. п. Повторити 10-12 разів.
5. В. п. – основна стійка, руки вгору, пальці розведені. 1 – стискаючи кисті в кулак, дугами вперед вільний мах руками назад з пружним напівприсідом; 2 – мах руками вперед, з пружним напівприсідом повернутись у вихідне положення. Повторити 10-12 разів.
Для учнів 4 класу. Вправи виконуються на килимі в центрі кімнати)
1. В. п. – вузька стійка. 1-2 – дугами назовні, руки вгору; 3-4 – в. п. Повторити 4-6 разів у повільному темпі.
2. В. п. – стійка ноги нарізно, руки до плечей. 1 – зігнути ліву ногу, високо піднімаючи коліно, торкнутися коліном правого ліктя; 2 – в. п.; 3-4 – те саме, торкнутися правим коліном лівого ліктя. Повторити 4-6 разів кожною ногою.
3. В. п. – вузька стійка, руки за голову. 1-3 – три пружинисті нахили вперед прогнувшись; 4 – в. п. Повторити 4-6 разів.
4. В. п. – стійка ноги нарізно, руки на пояс. 1 – нахил вліво, права рука вгору; 2 – в. п.; 3-4 – те саме з нахилом вправо. Повторити 4-6 разів.
5. Легкий біг на місці 30 секунд.
6. В. п. – о. с. 1-2 – дугами назовні руки вгору – вдих; 3-4 – в. п. – видих. Повторити 4-6 разів.
Для учнів 5 класу. Вправи виконуються стоячи біля столу.
1. В. п. – о. с. 1 – дугами, руки вгору – вдих; 2 – в. п. – видих. Повторити 4-6 разів у середньому темпі.
2. В. п. – стійка, руки на столі. 1 – поворот тулуба ліворуч, ліва рука в сторону; 2 – в. п.; 3-4 – те саме з поворотом тулуба праворуч. Повторити 4-6 разів у кожен бік.
3. В. п. – стійка, руки на столі. 1 – ліву ногу назад на носок – прогнутись; 2 – те саме правою ногою. Повторити 4-6 разів лівою і правою ногою.
4. В. п. – стійка, руки на столі. 1 – присід; 2 – в. п. Повторити 6-8 разів.
5. Ходьба на місці 15-20 секунд.
Для учнів 6 класу. Вправи виконуються сидячи за столом.
1. В. п. – сидячи за столом, руки на столі. 1 – руки до плечей, лопатки звести, голову назад – вдих; 2 – в. п.; 3 – руки за голову, прогнутися, голову назад – вдих; 4 – в. п. – видих. Повторити 4-6 разів.
2. В. п. – руки за голову. 1 – поворот тулуба ліворуч; 2 – в. п.; 3-4 – те саме з поворотом тулуба праворуч. Повторити 4-6 разів у кожен бік.
3. В. п. – руки за голову. 1 – нахил тулуба вліво; 2 – в. п.; 3-4 – те саме з нахилом тулуба вправо. Повторити 4-6 разів у кожен бік.
4. В. п. – руки в сторони. 1-3 – схресні рухи руками перед грудьми; 4 – ривком, руки в сторони. Повторити 4-6 разів.
5. В. п. – руки в замок на столі. 1-2 – руки вгору долонями догори – вдих; 3-4 – в. п. – видих. Повторити 4-6 разів у повільному темпі.
Прийоми підвищення активності учнів під час інтелектуальної діяльності (фізкультурні хвилинки)

Фізкультурна хвилинка при стомленні ніг
Вправа 1(6-8 разів, темп повільний). Вихідне положення – о. с., носки разом, руки на поясі. 1- спираючись на носки роз’єднати п’яти; 2- спираючись на п’яти роз’єднати носки; 3-4 – у зворотному порядку – вихідне положення.
Вправа 2(3-4 рази, темп повільний). Вихідне положення – о. с., права рука на опорі, ліва на поясі. 1- зігнуту ногу відвести в сторону, піднімаючи коліно вище; 2-3 – не розгинаючи ноги, що пружинять рухами повернути її коліном уперед; 4 - опустити у вихідне положення; 5-8 – те ж стоячи на лівій нозі.
Вправа 3(6-8 разів, темп повільний). Вихідне положення – стоячи на лівій нозі, права позаду на носку, руки на поясі. 1-2 – розслаблюючи праву ногу, круговим рухом в сторону «кидком» поставити вперед на носок; 3-4 – зворотним рухом – вихідне положення; 5-8 – те ж, стоячи на правій.

Паузи при стомленні очей
  Вправа 1(10-12 разів). Дивитися прямо перед собою 2-3 с. На рахунок 1-2 перевести погляд на предмет, поставлений перед очима на відстані        25-30 см і дивитися на нього 3-5 с.
Вправа 2(6-8 разів). Закрити очі на 3-5 с, а потім відкрити їх на 3-5 с.
Вправа 3. Швидкі моргання протягом 15-20 с.
Вправа 4. Закрити очі, виконати кругові рухи очними яблуками вправо і вліво протягом 15-20 с.
Вправа 5 (3-4 рази). Закрити очі, подушечками трьох пальців кожної руки легко надавлювати на верхню повіку. Через 2-3 с зняти пальці з повік.
  
Фізкультурна хвилинка при стомленні долонь
Вправа 1. Вихідне положення – сидячи, руки зігнуті перед собою, долоні з’єднані. Кисті з’єднані, пальці вгору. 6-8 легких пружних натискань однієї кисті на іншу. Те ж, перемінивши положення долонь.
Вправа 2(2-3 рази). Вихідне положення – сидячи, руки зігнуті вперед.   6-8 кругових рухів розслабленими кистями в одну сторону, потім в іншу. Опустити руки вниз і струснути кисті.
Вправа 3(2-3 рази). Вихідне положення – руки вгору. 1-4 – струшуючи кистями, через сторони повільно опустити руки вниз.

Фізкультурні паузи, що регулюють м’язовий тонус
Вправа 1. Вихідне положення – о. с., руки на поясі великими пальцями вперед. Розслабити м’язи плечового пояса, лікті злегка вперед, округлити спину, голову нахилити. Утримувати положення 25-35 с.
Вправа 2. В. п. – сидячи, розслабити кисті. Постукування пальцями – «побарабанити» 20-30 с.
Вправа 3. В. п. – о. с. Упертися кулаками в поперек і легкими натисненнями зробити кілька пружних рухів, ніби розгойдуючи себе.

Фізкультурна хвилинка при стомленні плечового пояса
Вправа 1(2-3 рази). В. п. -  о. с., руки на голові, кисті сплетені. 1-2 – встати на носки, руки вгору долонями вверх, потягнутися; 3-4 – вихідне положення.
Вправа 2(3-4 рази, потім руки вниз і «струснути» кистями). В. п. – стійка ноги нарізно. 1-2 – два ривки зігнутими руками усередину, правої перед тілом, 3-4 – перемінити положення рук.
Вправа 3(2-3 рази, темп повільний). В. п. – стоячи на лівій, права ззаду на носку, руки в сторони, кисті стиснуті в кулаки. 1 – напружити м’язи рук;  2 – розслабитися, розтиснути кисті; 3 – опустити руки, розслабити м’язи правої ноги, спину округлити; 4 – вихідне положення. Те ж, стоячи на правій. Повторити. Потім самомасаж шиї пальцями двох рук, поглажування і легке розтирання від голови вниз, уздовж хребта, 30-35 с.

Фізкультурна хвилинка загального впливу
Вправа 1(2-3 рази, темп повільний). В. п. – о. с. 1 – праву ногу в сторону на носок, праву руку до плеча, ліву вгору; 2 – приставити праву ногу, праву руку вгору, потягнутися; 3-4 – рухом у сторони руки вниз, невеликий нахил уперед. Те ж в іншу сторону.
Вправа 2(6-8 разів, темп повільний). В. п. – стійка: ноги нарізно, руки на поясі. 1-2 – випад правої ноги поворотом лівої ноги усередину, намагаючись торкнутися коліном підлоги; 3-4 – те ж лівою.
Вправа 3(3-4 рази, темп середній). В. п. – о. с. 1 – випад правої ноги вперед, нахил уперед, руки вгору; 2-3 – випрямитися з поворотом тулуба праворуч, ривок правою рукою в сторону, ліву зігнути перед грудьми, кисті стиснути в кулаки; 4 – вихідне положення. Те ж лівою.

Фізкультурні паузи, що збуджують нервову систему
ФП 1 (2 рази, темп повільний). Стоячи, прогнутися, руки з силою відвести назад. Утримувати 12-15 с. Розслабити м’язи -  відпочинок 15-20с.
ФП 2 (2 рази, темп повільний). Вихідне положення – стійка ноги нарізно, кисті з’єднані. Руки з силою підняти вгору, долонями вверх. Утримувати 12-15 с. Опустити різко руки, присісти, розслабитися. Відпочинок 15-20 с.
ФП 3 (в теплу пору). Обтерти обличчя і шию холодною водою.

Домашні завдання з фізкультури
Сучасний комплексний підхід до організації фізичного виховання у школі передбачає насамперед створення належних умов для повноцінної рухової активності школярів, а також дотримання встановлених норм рухового режиму. Тижневий руховий режим учнів умовно можна розбити на кілька частин. Перша – уроки з фізичної культури, друга – фізкультурно-оздоровчі компоненти в структурі навчального дня (фізхвилинки, рухливі перерви тощо), третя – заняття у спортивних секціях, гуртках фізичної культури, групах загальної фізичної підготовки, а також загальношкільні заходи: дні здоров’я і спорту, змагання, туристські зльоти. Четверта ж передбачає щоденне виконання учнями комплексу домашніх завдань, розроблених педагогом для кожного класу окремо.

Рекомендації щодо організації виконання учнями самостійних домашніх завдань з фізичної культури
1. Якщо вправи домашніх завдань нескладні, можна обмежитися поясненням і показом.
2. Якщо вправи складніші, бажано заздалегідь підготувати картку з описом того, що задається додому.
3. Пропонувати учням домашнє завдання залежно від складності, конкретного змісту уроку, віку.
4. Даючи завдання додому, необхідно вказувати терміни їхньої перевірки.
5. Учні повинні мати чітке уявлення про зміст вправ, що задаються додому, дозування, умови, які забезпечують безпеку їх виконання.
6. Роботу з упровадження домашніх завдань слід починати з проведення бесід із батьками про значення фізичних вправ.